Graag geven wij wat algemene info met betrekking tot onze accommodaties.

Allereerst de WIFI CODE, dat is ‘gasten’. Een wachtwoord is niet nodig.

Belangrijke telefoonnummers:

Hospital de Loulé: +351 289249750, Av. Marçal Pacheco, 8100-503 Loulé

Als je een ‘huisarts’ nodig hebt, kun je daar naartoe. Je kunt dan bij de balie aangeven dat je een ‘general doctor’ nodig hebt. Het is een particulier ziekenhuis en de kosten worden door de verzekering in de regel vergoedt.

In geval van een noodsituatie, kun je, net als in Nederland 112 bellen. Je wordt dan naar het publieke ziekenhuis in Faro gebracht.

We hebben ook nog een paar aandachtspunten

Het water hier kun je beter niet drinken. Er wordt chloor aan toegevoegd, vooral in de zomer, en dat kun je goed proeven. De waterkwaliteit wordt wel heel goed gecontroleerd, maar voor de zekerheid zou ik zeggen: flessenwater. Ook voor koken, en thee en koffie. Zelfs de Portugezen zelf drinken niet uit de kraan. Het lekkerste water is Monchique. (Paars/blauw etiket.) Dat komt hier uit de berg Monchique en heeft een PH waarde die gelijk is aan die van het lichaam. Iets duurder, maar echt lekkerder.

De koffiemachines in Bela Vista, Jacaranda en Azul zijn van Nespresso. Die in Miramar is van Delta. Let op dat je de goede koffiecups koopt. Dat de cupjes compatible zijn met Nespresso, want de Continente heeft ook een eigen merk die alleen voor hun eigen koffiemachines geschikt zijn. Dus niet de cupjes waar op staat ‘exclusivo Continente’! Delta koffie ook oppassen: de cups van het eigen merk van de Continente hebben een afdeklaagje dat je er eerst af moet halen.

Graag de airco alleen ’s nachts gebruiken, of wanneer je in de accommodatie aanwezig bent. Dus: deur uit: airco uit. Overdag draaien er ook allemaal andere apparaten, zoals bijv. de zwembadpomp, en dan kan ons elektriciteitsnet het niet aan. De airco kun je ook gebruiken om te verwarmen. In de winter is het zélfs in de Algarve soms fris. Dan zet je ‘mode’ op heat en dan kun je de temperatuur instellen.

Als je naar het zwembad gaat en een drankje meeneemt, doe dat dan in de plastic glazen die je vindt in het keukenkastje/buffetkastje. Als er nl per ongeluk een glas kapot valt en er vallen scherven in het zwembad, moeten we het zwembad leeg laten lopen en dat willen we natuurlijk voorkomen.

Water is hier schaars. Douche niet langer dan nodig en laat de kraan niet onnodig lopen.

Afval kun je kwijt in de grijze containers die hier overal langs de kant van de weg staan. Gescheiden afvalverwerking is hier nog niet aan de orde, dus alles kan bij elkaar in de zakken. Er staan soms wel verschillende bakken maar dat komt uiteindelijk allemaal bij elkaar. Ook glas kan erin.

Als je nieuwe handdoeken wilt kun je de vuile in het mandje buiten de deur zetten, dan zullen we ze vervangen. Op verzoek hebben wij twee grote badlakens. Die mogen ook mee naar het strand. Wel graag even een appje als er handdoeken buiten staan anders zien we het misschien niet. Bij een verblijf van meer dan twee weken verschonen we na een week het beddengoed. Dat vragen we altijd eerst, we komen nóóit zonder jullie toestemming in de accommodatie. Ben je hier een dag of 10 en wil je halverwege graag schoon beddengoed? Even vragen en dan doen we dat.

En dan nog even een wat ‘precair’ onderwerp: het gebruik van toiletpapier, dat mag nl niet in de WC. Wij zijn niet aangesloten op een drukriolering maar we hebben een septic tank. Dus rioolwater moet over een grote afstand weglopen door middel van verval en dat verstopt snel. Dus een vriendelijk doch dringend verzoek: geen wc papier in het toilet gooien maar in het pedaalemmertje ernaast en met het afval afvoeren.

Muggen! Ook hier hebben we ze, helaas. En soms ook helemaal niet. Maar toch; áls ze er zijn kunnen die kleine rotzakken je nachtrust behoorlijk verstoren. In de keuken staat een grote groene spuitbus met insectenafbeelding erop. Voordat je naar bed gaat, (het liefst een half voor de tijd (ivm de geur), of anders bijv. als je gaat eten) kun je even de ruimte sprayen. Ook vooral onder het bed en tussen het hoofdkussen en de muur. Daar zitten ze nl graag. Wel alle deuren en ramen dan dicht doen. Als je vanaf dan de deuren en ramen dicht laat slaap je gegarandeerd mugvrij. Deuren en ramen waar horren voor zitten kunnen natuurlijk wel open, een kwartier na het spuiten, mits je de hor dicht houdt, uiteraard.

Iedereen heeft zo zijn voorkeur als het gaat om een hoofdkussen. Ze kunnen te zacht, te hard, te dik, te dun zijn. Als je graag een ander kussen wilt dan er op het bed ligt, laat het even weten. We hebben een aardig assortiment dus daar zit vast het ideale kussen wel bij.

De bedden zijn opgemaakt met bij het seizoen horende dekbedden. Als je graag een warmer of kouder dekbed wilt kan dat natuurlijk. Dan graag even vragen.

Als je weggaat: klap svp de parasols in. Onze locatie ligt tegen een heuvel en het kan hier onverwacht ineens heel hard waaien. Om diezelfde reden is het belangrijk goed op de poort te letten als je komt en gaat. Er ligt een steen bij de poort (rechts bij het uitrijden) die je er tegenaan kunt leggen om te voorkomen dat deze bij harde wind tegen de auto waait. Dan kun je de andere poort vasthouden. Vriendelijk doch dringend verzoek om niet te stoppen op de helling voor de poort en van daaruit op te trekken. De wielen gaan dan waarschijnlijk spinnen. Dat is voor zowel de auto als voor onze oprit niet prettig. Dus svp optrekken vanaf het horizontale deel. Miramar: jullie kunnen de auto naar boven rijden en je dan een stukje terug laten zakken op het pad naar ons huis. Dan kan de “poortopener” ook makkelijker uitstappen; óf optrekken vanaf het betondeel.

Speciaal voor de gasten van Studio Azul: bij de ingang zit een afstandsbediening naast de schuifdeur. Die is voor de buitenlamp EN voor de lamp binnen bij de TV. Die twee zijn geschakeld. Als je dan ’s avonds thuiskomt druk je op het bovenste deel, dan gaan de lampen aan. Druk je op het onderste deel dan gaan ze uit. Zo stap je nooit een donkere kamer binnen.

Speciaal voor de gasten van Jacaranda: in de badkamer staat een keramisch kacheltje. Het is daar koud in de winter, dus 10 min. voor je gaat douchen even het kacheltje aan en het is er heerlijk warm. Niet vergeten weer uit te doen als je de badkamer verlaat, svp.

Een vriendelijk verzoek: Zouden jullie even een momentje tijd willen nemen om naar onderstaande punten te kijken? Dan kunnen wij eventueel zaken die niet optimaal zijn gelijk corrigeren. 

  1. Was de accommodatie schoon bij aankomst, en zo nee: wat was er niet goed of kan beter?
  1. Ontbreken er dingen die jullie graag hadden gezien? Keukengerei of andere zaken?
  1. Hebben jullie dingen aangetroffen die kapot zijn of die niet goed functioneren?
  1. Willen jullie bij een verblijf van langer dan een week een tussen schoonmaak?

Ik stuur jullie later even een appje. Dan hoef je alleen maar de cijfers te noemen met ja of nee. Dus heel weinig werk en voor ons belangrijke info. Alvast dank. 

HANDIGE TIPS

Op onze website https://vakantieverblijfAlgarve.nl staan tips voor restaurants, uitstapjes en mooie wandelroutes. Of vraag het even, we hebben altijd wel een idee dat leuk is en bij je past. Ennuh… mocht je nou zelf een leuk restaurant hebben ontdekt dat niet op de website staat dan horen we dat héél graag! Dan kunnen we dat toevoegen.

Hou je van wandelen? Neem dan zeker een kijkje op de website van Alltrails. Een account aanmaken is gratis en je hebt de wereld aan wandelingen onder je toetsen. https://www.alltrails.com/portugal/faro. Ze hebben ook een app die je kunt downloaden. De gratis versie geeft voldoende informatie.

Voor excursies en uitstapjes kun je ook prima kijken op de site: Get your guide. Er staan ook beoordelingen bij de verschillende activiteiten, dat maakt het uitzoeken wat makkelijker. Het is wel een beetje een ‘overkill’ aan mogelijkheden, dus als je door de bomen het bos niet meer ziet……Dan zijn wij er natuurlijk om een beetje orde in de chaos te scheppen.

DAGELIJKSE BOODSCHAPPEN
Er zijn hier vlakbij drie grote supermarkten: een Lidl op 1500 meter, één in het grote winkelcentrum dat je waarschijnlijk op weg hiernaartoe al gezien hebt: de ‘Pingo Doce’; en één op vijf minuten rijden: de ‘Continente”. 2 MInuten verder dan de Continente is ook nog een Aldi.

Pingo Doce en Lidl: vanaf ons huis de weg naar beneden rijden, onderaan linksaf slaan, en op de rotonde rechts naar het shopping center. Op de volgende rotonde zit de oprit naar de Lidl. Voor de Pingo Doce moet je doorrijden naar overdekt parkeren (richting blauwe IKEA doos). Bij voorkeur in het linkerdeel van de parkeergarage parkeren. De ingangen zitten direct naast elkaar. Rechts is de IKEA kant. links is voor het midden van het winkelcentrum. Je komt dan met de roltrap direct voor de ingang van de Pingo Doce uit. Het kan in de parkeergarage erg druk zijn; dan is de Pingo Doce voor boodschappen niet erg praktisch, want dan moet je ver lopen naar je auto.

Continente: (3 minuten). De weg naar beneden rijden, dan rechtsaf. Op de eerste rotonde rechtdoor; bij de tweede rotonde rechtsaf. Dat is een brede weg. Je ziet van ver al de rode reclame van de Continente. Deze grote supermarkt heeft een eigen parkeergarage. Houd je van vis én van barbecuen: bij de Continente hebben ze een geweldige verse vis afdeling. Daar maken ze de vis ook voor je schoon. Als je bij het bestellen zegt ‘Limpa e escalado, faz favor’ dan maken ze de vis voor je schoon op zo’n manier dat hij gelijk de barcecue op kan. Ideaal! Escalada betekent dat je hem opgeklapt op de grill kan leggen. Ná het grillen (anders verbrand de knoflook) insmeren met olijfolie en heel fijn gesneden knoflook; nog heel even door laten doorgaren en voor het opdienen wat grof zeehout erover. (Tip van meester-griller Hielke.) Zeebaars is Robalo en Dourada is goudbrasem.

Wat ook nog een optie is, is de Apolónia in Almancil. Dat is wel 10 minuten rijden, maar dan heb je ook wat! Ze noemen dat hier een Gourmet supermarkt. Vooral de vleeswarenafdeling is erg goed. Alles vers van het mes, en je kunt er zelfs een stuk Hollandse kaas kopen. Kijk wel goed naar de prijzen want het is daar heel duur. Hun kracht is dat ze alles hebben wat je hartje begeert, maar je moet er wel de portemonnee voor trekken.

Wij wonen vlak bij het leuke en authentieke stadje Loulé. Parkeren is daar een drama, maar er is een parkeergarage waar (bijna) altijd plek is. Als je in Google maps ingeeft ‘Parque de Estacionamento’ rij je er zo naartoe. De uitgang is in het centrum. Echt: gelijk doorrijden naar die parkeergarage. Scheelt je een half uur gefrustreerd rondrijden door Loulé.

Op zaterdagochtend is er altijd een boerenmarkt in Loulé rondom de “Mercado’, de overdekte markthal in het centrum Die aan de rotonde in het midden van het stadje, met de torentjes. Die markt mag je eigenlijk niet missen. Ook een leuke plek om mensen te kijken, want er komen altijd zeer kleurrijke figuren. Of motoren, want die staan altijd geparkeerd voor de markthal.

MAR shopping: Ik noemde het al: het grote shoppingcenter hier vlakbij, waar ook de Pingo Doce is. Je vindt daar alle grote ketens, wat typisch Portugese winkels, een outlet dorpje (a la Batavia stad) een Starbucks en een foodcourt met allemaal afhaalbalies waar je eten kunt bestellen. Aanraders zijn ‘My Pasta’, by Luis Anjos en The Portugese Lab, by Jose Domingos. Geweldig eten! Aan de balie te bestellen en dan heerlijk buiten opeten. En vijf minuten later ben je weer thuis! Als je door het foodcourt naar buiten loopt zit daar ook nog een Pizzeria.. Ook met een leuk terras.

Voor meer restaurant tips kun je op deze link klikken. vakantieverblijfalgarve.nl/tips-voor-restaurants/ . Ik wil even meegeven, dat het in de Algarve heel gewoon is om gerechten te delen. Hielke en ik nemen vaak allebei een voorgerecht en dan delen we een hoofdgerecht. Als je geen grote eter bent is dat ideaal.

Ben je een Golfer? Dan kun je onze golfsets lenen als je wilt. (Ook linkshandig.) Voor reserveringen kijk je het beste op Algarvegolf.net. Daar staan alle golfbanen en aanbiedingen op. Niet schrikken. Golf is een duur spelletje hier in de Algarve.

ALS LAATSTE: Wij doen uiteraard ons uiterste best om alles zo goed mogelijk te regelen en om jullie verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ja.. we zijn natuurlijk gewoon mensen en niet onfeilbaar. Dus als jullie iets aantreffen waar je niet tevreden over bent (Als er bijvoorbeeld iets ontbreekt, of als we iets hebben gemist met schoonmaken of er is iets kapot of welk ander ongemak dan ook) Alsjeblieft, vertel het ons!!. Dan kunnen we het herstellen. Ons doel is om jullie een zo leuke en zo fijn mogelijke vakantie te bezorgen.

Dat was het! Dan rest mij alleen nog om jullie een héél fijn verblijf toe te wensen en te zeggen dat wij natuurlijk áltijd bereikbaar zijn om jullie vragen te beantwoorden.